Overgang til børnehave og skole

Overgang til børnehave

Når jeres barn skal skifte fra vuggestue til børnehave, gør vi os umage for at skabe en tryg og glidende overgang. Op til skiftet tager en pædagog fra vuggestuen barnet med på besøg på den nye stue i børnehaven flere gange. På den måde vender jeres barn sig lige så stille til de nye ansigter og omgivelser i børnehaven.

Derudover har vi en samtale med jer forældre op til overgangen, så I kan lære jeres barns nye børnehavepædagog godt at kende, og vi i børnehaven kan tage bedst muligt imod jer og jeres barn.

Overgang til skole

Det er et stort og vigtigt nyt kapitel, når jeres barn skal starte i skole. Derfor gør vi meget ud af at forberede jeres barn på alt det nye som skal ske, og vi gør det over en lang periode, så jeres barn har god tid til at vende sig til tanken om at skulle begynde i skole.

Vi har et rigtig godt og tæt samarbejde med Guldberg Skole og Fritidsinstitution. Målet er, at børnene oplever en god overgang og sammenhæng mellem børnehave og skole. I efteråret inden, de ældste børn i børnehaven skal starte i skole, samler vi dem i en skolegruppe på tværs af stuerne, som mødes og er sammen en fast dag om ugen.

Det primære fokus for skolegruppen er ikke at lære børnene klassiske skolediscipliner, men at understøtte barnets personlige og sociale udvikling, så barnet er klar til at indgå i nye sociale fællesskaber i fritidsinstitutionen og på skolen.