Forældresamarbejde

I Kernehuset værner vi meget om det stærke forældresamarbejde, og vi ser samarbejdet som et partnerskab mellem jer som forældre og os som institution. Partnerskabet mellem os har altid barnets trivsel i fokus og er baseret på en gensidig respekt.

Det gode samarbejdes fundament er, at der er respekt for, at vi har forskellige opgaver i samarbejdet, og det er vigtigt for os, at der er et åbent og tillidsfuldt forhold mellem forældre og personale.

Den daglige kontakt og Aula

Den kontakt, vi har i hverdagen, når I afleverer og henter, er vores primære kommunikationsform, og den består i, at vi taler sammen om, hvordan jeres barn har haft det, og hvad vi har foretaget os på dagen. I må også meget gerne fortælle os, hvis jeres barn har sovet dårligt om natten, eller der er andet, der kan påvirke humøret og dagsformen.

Vi bruger desuden Aula, vores intranet, til at sende beskeder ud til jer forældre - både når der er praktiske informationer, og når vi vil give jer et glimt af vores hverdag med børnene.

Forældresamtaler

For at sikre det gode samarbejde om jeres barns trivsel og udvikling, holder vi flere forældresamtaler i løbet af jeres barns tid hos os. Udover de faste samtaler er der altid mulighed for, at vi kan holde en samtale, hvis enten I eller vi vurderer, at der er noget omkring jeres barn, vi skal tale om. I er derfor altid velkomne til at komme til os, så vi kan aftale et tidspunkt, hvor vi har god tid til at tale uforstyrret sammen.

Den første samtale, vi har med jer, er inden, jeres barn starter hos os, så vi kan lære hinanden godt at kende. Vi følger op ved en samtale, når jeres barn har gået hos os i nogle måneder, så vi kan tale om, hvordan starten er gået, og hvordan jeres barn har det hos os.

Vi inviterer jer til en samtale igen, når jeres barn skal starte i børnehave, så I kan lære personalet på den nye stue at kende, og vi kan tale om overgangen. Ligeledes har vi en samtale året inden, jeres barn skal starte i skole. Her er fokus på den kommende skolestart, og hvordan vi sammen kan gøre jeres barn klar til det nye kapitel.

Forældremøder

Vi holder forældremøder to gange årligt - en gang i foråret og en gang i efteråret.

De årlige forældremøder giver jer forældre mulighed for at få medindflydelse på jeres barns hverdag i Kernehuset. En vigtig del af møderne er derfor også, at vi får feedback på vores pædagogiske arbejde.

Vores forældremøder starter vi altid med en fælles del, hvor alle forældre og personale fra hele huset samles. Her er der nyt fra ledelsen og forældrerådet. Herefter går forældre og personale ud på stuerne, hvor personalet vil fortælle om hverdagen på stuen, og hvad der "rører sig" i børnegruppen.

Til forældremødet i efteråret afholder vi valg til forældrerådet. Hvert andet år har vi desuden afstemning om madordning.

Forældreråd

Forældrerådet har indflydelse på børnenes hverdag i institutionen. Det er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder.

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik og de aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om her i Kernehuset. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på enhedens dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet holder møder fire gange om året. Du kan se referater fra forældrerådets møder på Aula.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder fire gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.